tiistai 21. toukokuuta 2013

Elokuva: SF-paraati


 

SF-paraati
Vuosi:
1939
Tyylilaji: musiikki ja komedia
Ohjaus: Yrjö Norta
Käsikirjoitus: Tapio Piha ja Toivo Särkkä
Pääosissa: Ansa Ikonen, Tauno Palo

Mä olin jo kauan halunnut nähdä SF-paraatin, mutta pääkaupunkiseudun kirjastoihin sitä ei ole hankittu DVD:llä ikinä. Löysin sen sitten vuodenvaihteessa vahingossa Prisman laarista kahdella eurolla ja pakko oli saada mukaan. Vanhat kotimaiset elokuvat on siis mun heikko kohta ja mulla on luja usko siihen, että sen on pakko olla hyvä, jos pääsosissa on pari Ansa Ikonen ja Tauno Palo.

Tanu Paalu ajaa taksia ja Ansa Koskeli toimii matkaoppaana Helsingissä. He aloittavat sattumalta kaupungissa kunnon lauluvillityksen parilla itse keksimällään laululla. Pari halutaan sitten esiintymään yhteen ravintolaan, jossa ei muuten riitä asiakkaita. Juonikuvio ei siis ole mitenkään kummallinen, mutta on kuitenkin samalla rittävän toimiva. Mukana on romantiikkaa, musiikkia, väärinkäsityksiä ja vähän komediaakin. Vanhaa Helsinkiä oli hauska katsella ja yrittää tunnistaa eri paikkoja ja todeta miten missäkin on kaikki muuttunut.

Halusin nähdä kevyen vanhan kotimaisen ja sellaisen sainkin tässä nähdä eli periaatteessa sain sitä mitä halusinkin. Olin kuitenkin olettanut nimen ja musiikkielokuva-määritelmän perusteella, että mukana olisi enemmänkin musiikkia ja laulua kuin mitä tässä sitten oikeastaan olikaan. Esimerkiksi aikaisemmin katsomassani elokuvassa Iskelmäketju (1959) juoni rakentui paljon enemmän musiikkinumeroiden varaan.

2 kommenttia:

  1. SF-paraati on kyllä mukavan viihdyttävä leffa, ei mikään suuri mestariteos mutta katsomisen arvoinen (erityisesti tietty helsinkiläisille). Mutta joo, juoni on isommassa osassa kuin niissä nk. iskelmäelokuvissa jotka olivat muodissa 50-60-lukujen vaihteessa ja joissa tarinaa oli sen verran että kasa musiikkivideoita saatiin solmittua yhteen. Iskelmäketju pitäisi katsoa joskus, olen nähnyt samalta ajalta Tähtisumua ja Toivelauluja.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Nuo Tähtisumua ja Toivelauluja onkin mulla vielä näkemättä.

      Poista