torstai 5. toukokuuta 2011

Luonto-aiheinen teksti ilman fiksua otsikkoa

Mä olen kirjoittanut viime aikoina harjoituksen vuoksi muitakin kuin kulttuuriaiheisia tekstejä. En laita niitä kaikkia tänne blogiin asti, kun haluan kuitenkin edelleen keskittyä ensisijaisesti siihen kulttuuriin, mutta laittelen kyllä jotain aiheensa tai laatunsa puolesta hyviä tekstejä julkisesti esille.

Joku kokee olevansa onnellinen katsellessaan vaaran laelta, toinen pakenee pahaa oloaan havumetsiin ja kolmas nauttii olostaan aavalla merellä. Kirjoita itsellesi tärkeästä luonnonpaikasta. (Harjoitustehtävä kirjassa Ylioppilastekstejä 2008.)

Itse viihdyn ehkä parhaiten metsissä. Kaksi luontokohdetta on itselleni muita tärkeämpiä: vanha sorakuoppa mökillä ja lenkkipolku kotinurkilla.



Meidän perheen perintömökki sijaitsee Hämeessä harjualueella. Tästä kyseisestä harjusta on kaivettu soraa pois 1970-luvun lopussa ja kuoppaan on istutettu puita joskus 1980-luvulla. Keskellä kulkee armeijan alueelle menevä tie. Toinen puoli on selvästi korkeampi ja sieltä näkee kauas, järviä ja lähikylän ja muuta. Nykyään koko sorakuoppa on tosin vähän umpeenkasvanut verrattuna siihen mitä se on joskus ollut, niin näköalat ei ole enää niin hyvät eikä vattupusikoillekaan ole enää kunnolla tilaa. Mä tykkään paikan rauhallisuudesta ja siitä, kun se on paras paikka myös harvinaistuneempien luonnonkukkien löytämiseen. Mä olen liikkunut siellä pienestä lapsesta asti, siksi se on mulle läheinen paikka.


Ihan läheltä kotitaloani lähtee lenkkipolku, joka sijaitsee luontosaarekkeella kahden kaupunginosan välissä. Se kulkee molemmin puolin yhtä puroa pienessä metsikössä ja toiselle puolelle jää keski-iso suojeltu metsäalue. Mä tykkään käydä kävelemässä metsässä. Vaikka monet muutkin käy kävelemässä samassa paikassa, siellä on silti rauhallista.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti