perjantai 8. huhtikuuta 2011

Palasia kirjahaasteesta



Monet kirjabloggaajat tarttuivat siihen haasteeseen, jossa pitäisi kirjoittaa teksti joka päivä ennalta määrätystä aiheesta. Päätin, että itse kirjoitan vaan osasta aiheista ja niputin niitä tähän samaan postaukseen.

Kirja, jonka olet lukenut enemmän kuin kolme kertaa
Mä tiedän, että monet lukee saman kirjan pääsääntöisesti vaan yhden kerran. Itse taas luen hyvän kirjan vähintään kaksi kertaa, yleensä useamminkin. Mulla on siis monta kirjaa, jotka olen lukenut enemmän kuin kolme kertaa (ja siihen tasan kolmeen lukukertaankin osuu useampi kirja). Monet Enni Mustosen, Enid Blytonin ja Astrid Lindgrenin kirjoista olen lukenut useammin. Kaikki Harry Potterit on tullut luettua vähintään kolmeen kertaan ja kerran laskin, että jonkun osan sarjasta olin lukenut 8-9 kertaa. Tietokirjapuolelta Anne Frankin päiväkirja on se useimmin luettu.

Paras klassikko
Mä olen vuosien varrella lukenut aika paljon klassikoita laajalla skaalalla. Monet niistä on sellaisia, joita en suosittelisi luettavaksi klassikon asemasta huolimatta. Vastaan on silti tullut joitakin kirjoja, jotka ovat parhaimpien lukemieni kirjojen joukossa:
* Ilmari Kianto: Punainen viiva
* Väinö Linna: Täällä Pohjantähden alla -trilogia
* Charles Dickens: Oliver Twist
* Victor Hugo: Kurjat

Suosikkikirjailija
Mulla on monta suosikkikirjailijaa, en mä pysty valitsemaan vain yhtä. Pitkäaikaiset suosikit on Astrid Lindgren ja Enid Blyton. Heidän tuotantoonsa olen tutustunut jo lapsena ja luen niitä kirjoja edelleen. Aikuisille kirjoittavista pidän eniten Hilja Valtosesta ja Enni Mustonen. Molemmat kirjoittavat viihdekirjallisuutta, mutta eivät kuitenkaan aivotonta hömppää. Myös Arto Paasilinna on keskimäärin tehnyt laatukirjallisuutta.

Kirja, jonka olet pitkään halunnut lukea, muttet silti ole
Mä luin erityisesti yläasteella aktiivisesti klassikkoja, mutta sitten jostain syystä niistä lukulistalla olleista osa jäi lukematta silloin. Siltä ajalta on edelleen useampi kirja, jonka haluaisin lukea. Myöhemmin ei ole osunut kohdalle sellaisia kirjoja, jotka olisivat jääneet lukulistalle roikkumaan vuosikausiksi.

Nämä on siis siellä listan kärkipäässä:
* Leo Tolstoi: Sota ja rauha
* Fedor Dostojevski: Karamazovin veljekset
* Mika Waltari: Sinuhe egyptiläinen
* Monte Criston kreivi
* Herman Melville: Moby Dick
* Charles Dickens: David Copperfield
* Charles Dickens: Pickwick-kerhon jälkeenjääneet paperit

En ole näitä saanut luetuksi vieläkään ja asia häiritsee aika paljon. Monet kirjoista on tiiliskiven kokoisia ja tiedän, että niiden kirjoitustyyli on sellainen, että lukemiseen menee muutenkin aikaa. Kai se kynnys tarttua niihin kasvaa sitten koko ajan? Mutta silti haluan saada noi joskus luetuksi, kun olen sitä mieltä, että klassikoiden luku on tärkeää. Saa nyt nähdä, että jos yrittäisin jotain noista sen klassikkohaasteen aikana, vaikka mulla on sitä varten ohuempiakin lukematta olevia kirjoja.

2 kommenttia:

  1. Olen kanssasi aika samoilla linjoilla: Enni Mustoset on täälläkin luettu useampaan kertaan, mistä ei ole vaikea päätellä yhtä lempikirjailijaani... Punainen viiva ja Täällä pohjantähden alla on myös minun lempiklassikoitani ja haluaisin lukea myös nuo mainitsemasi Sinuhen ja Tolstoin.

    VastaaPoista
  2. Jee, kiva että jollain muullakin on edes osittain sama kirjamaku. :)

    VastaaPoista